22.1.09

Atributele lui Dumnezeu - non-morale

Dumnezeu este omniprezent (Ps. 139,7-12; F.A. 17,27-28). Aceasta caracteristica exista pentru ca Dumnezeu este duh, si prin a fi omniprezent. Acest lucru inseamna ca El poate fi intr-un fel, pretutindeni in acleasi timp. Asta nu inseamna ca Dumnezeu este pretutindeni tot timpul in aceeasi masura sau avand intotdenuna acelasi scop.
Prezenta lui Dumnezeu este zugravita in cel putin sase ipostaze in Biblie: (1) Cu toti oamenii, buni si rai (Lc. 12,2; Ev. 4,13; Prov. 15,3). (2) Cu poporul Sau (crestinii) intr-o tovarasie mai stransa (Mt. 28,20; Ps. 140,13; 1 Ioan 1,3; Ioan 14,23; Is. 31,5; 1 Pt.3,12). (3) Este prezent in timpul inchinaciunii noastre (Ps. 100,2; 1 Cor. 10,16). (4) Prezenta Sa este atat de continua incat nu scapam de El nici maca 2000 r la moarte (Ps. 23,4; 139,7-12). (5) Toti I se vor infatisa inainte lui Dumnezeu la judecata (Mt. 25,31-34,41; 2 Cor. 5,10). (6) Izbavitiii se vor afla in prezenta Sa vesnica in ceruri (1 Tes 4,16-17; cei pierduti sunt lipsiti de aceasta prezenta (2 Tes. 1,7-9).

Omniprezenta lui Dumnezeu este: (1) O sursa de incurajare pentru aceia care-L iubesc si-L slujesc. Nu suntem nicicand singuri. El ne vede intotdeauna, necazurile, silintele, reusitele, etc. (2) O sursa de avertizare pentru cei care nu-l iubesc si nu-L servesc. Nici un pacat nu va trece neobservat. Nu exista nici o posibilitate sa-L inseli pe Dumnezeu sau sa te ascunzi de El.

Cum ar putea cineva sa explice afirmatiile biblice in care se spune ca Dumnezeu merge dintr-un loc in altul, pentru a fi cu poporul Sau etc.? (Gen. 11,5; Hab. 3,3; Ex. 19,9; Ps. 50,3; Ioan 16,13; 14,23). Raspunsuri posibile: (1) Ajustare a limbajului la intelegerea noastra limitata a lui Dumnezeu, ajustare care tine cont de numeroasele moduri in care este descrisa prezenta lui Dumnezeu (vezi discutiile de mai sus cu privire la prezenta lui Dumnezeu). (2) Dumnezeu se afla mai mult intr-un loc decat in altul deoarece El are un fel de corp sau de forma.

Dumnezeu este atotputernic ? "Eu sunt Dumnezeul Cel atotputernic" (Gen. 17,1). Asta inseamn.a ca Dumnezeu poate sa faca orce doreste, avand puterea atat spirituala cat si fizica sa-si implineasca voile, atata timp cat este vorba despre lucruri care pot fi realizte. (De exemplu, Dumnezeu nu poate face un triunghi circular.)

(1) "Este oare ceva prea greu pentru Dumnul" (Gen. 18,14)? (2) "nimic nu este de mirat din partea Ta" (Ier. 32,17). (3) "Dumnezeul nostru Cel Atotputernic, a inceput sa imparateasca" (Apoc. 19,6). (4) "dar la Dumnezeu toate lucrurile sunt cu putinta" (Mt. 19,26). (5) "El face tot ce vrea" (Ps. 115,3). (6) "face toate dupa sfatul voiei Sale" (Ef. 1,11). (7) "Stiu ca Tu poti totul, si ca nimic nu poate sta impotriva gandurilor Tale" (Iov 42.2).

Puterea Lui este evidenta din creatie, legile naturii si ordinea din natura: (1) "Toate lucrurile au fost facute prin El" (Ioan 1,3). (2) "caci Tu ai facut toate lucrurile" (Apoc. 4,11). (3) "Sa fie...si a fost" (Gen. 1,1). (4) "lumea a fost facuta prin Cuvantul lui Dumnezeu (Ev. 11,3) (5) F.A. 14,15; 17,24; Col. 1,16.

Puterea Lui este evidenta din ceea ce este miraculos. (1) Supranatural; din interventiile divine directe; din cele care nu respecta legile naturale; inlocuind legile naturale. (2) Asupra lucrurilor materiale, bolilor, diavolilor, mortii.

Puterea Lui evidenta din faptul ca mentine intr-o stare de functionalitate aceasta lume (Evrei 1,3; Coloseni 1,17). Din faptul ca El rspunde rugaciunilor (1 Ioan 5,14-15). Din puterea Sa de a distruge, manifestata cu ocazia: Potopului, Sodomei si Gomorei, Smochinului, Dusmanilor lui Israel, Molimelor, Orbirii lui Elimas. Distrugerea raului este o actiune constructiva.

Puterea Lui evidenta din stapanirile oamenilor (Rom. 13). Din providenta dumnezeiasca (Rom. 8,28; Mt. 6,33; 5,45). Din puterea Lui de salva (Ev. 7,25; Rom. 1,16-17). Chiar avand aceasta putere, El nu va nimeni sa se mantuie.

El nu Isi va exercita puterea in contradictie cu propria Sa vointa sau natura. Din acest motiv, ezista unele lucruir pe care Dumnezeu nu le poate face. El nu pate lasa nepedepsita nedreptatea (Hab. 1.13). Nu se poate tagadui pe Sine (2 Tim. 2,13). Nu poate minti (Ev. 6.18). Nu poate comite pacate (Iacov 1,13). El poate face lucruri absurde sau contradictoirii (o stanca prea grea petru ca El s-o ridice; doi munti care sa nu aiba o vale, etc.). El nu Isi folseste intotdeauna intreaga Sa putere.

De ce nu distruge Dumnezeu tot raul? Ar treui sa-si nesocoteasca voia care-i da omului posibilitatea da a fi un agent moral liber si o fiinta care poate sa aleaga pe parcursul a un fel de "perioada proba" a ezistentei pamantest. El i-a dat omului posibilitatea, ca agent moral liber, de fi liber de sub puterea raului.

Omnitneta lui Dumneezeu este: O sursa de icurajare pentru aceia care-L iubesc si-L servesc.
O sursa de avertisment pentru aceia care nu-L iubesc si nu-L servesc.

Dumnezeu este omniscient (Ps. 147,5). Nu exista nici un lucru pe care Dumnezeu sa nu-L stie. E posibil ca El nu Isi foloseste puterea de a fi omniscient intr-o ma mare masura decat isi foloseste toate puterile fizice si spirituale care snt ale Sale. Daca cunoasterea Sa este limitata in vreun fel, asemeni omnipotentei Sale, acest lucru se datoreaza faptuluica asa vrea El si este limitata de propria Sa natura. A spune ca Dumnezeu nu stie un lucru oarecare nu-I pune la indoila in nici un efel omniscienta. Nu putem sti in ce masura Dumnezeu vrea sa stie.

Oamenii nu-L pot insela pe Dumnezeu din cauza cunoasterii Sale (Gal. 6,7-8).

Oamenii nu se pot ascunde de Dumnezeu din moment ce Dumnezeu stie: Raul si binele (Prov. 15,3). Ce se intampla in intruneric si la lumina (Dan. 2,22). Oriunde (Ps. 139, 7;12). Gandurile pe care le au oamenii (1 Cor. 4,5; Apoc. 2,23; Prov. 15,11). Nimic nu-I este ascuns Lui (Iov 26,6; Ev 4,13; Ier 23,23-25). Chiar si cate fire de par avem in cap (Mt. 10,30). "Dar daca nu faceti asa, pacatuiti impotriva Domnului, si sa stiti ca pacatul vostru va va ajunge" (Num. 32,23).

Dumnezeu stie trecutul si viitorul (Is. 46,10). Cunoasterea viitorului de catre Dumnezeu este "previziune." El a prevazut multe lucruri, le-a prezis, le-a plasificat si le-a promis. Previziunile lui Dumnezeu implica predestinarea? Previziunile nu sunt cauzative. Dumnezeu poate sti ce alegere va face in mod liber un agent liber. Nu putem niciodata sa stim mai mult decat un Dumnezeu omniscient.

Dumnezeu a stiuit ca omul va pacatui? Fara indoiala, Dumnezeu cunostea natura omului, ar fi putut fi constient de aceasta posibilitate si chiar de realitatea conform careia omul urma sa acatuiasca. Din acest motiv, Dumnezeu a facut pregatiri pentru mantuirea omului inca dinainte ca omul sa existe (Ef. 1.3-6). Dumnezeu cunoaste in acelasi timp ce este posibil, probabil si un fapt real.

Dumnezeu stie cine va fi izbavit si cine va fi pierdut? Da, cel putin cu privire la categoria de oameni destinati fiecaeia dintre cele doua (Rom. 8,28-30). Stim ca El stie acest lucru pentru ca e-a revelat asta in cuvantul Sau. Dar aceasta nu este o predestinare individuala (Ef. 1,3-6).

Faptul ca Dumnezeu este omniscient reprezinta: O sursa de incuragare pentru cei care-L iubesc si_l servesc. O sursa de avertizare pentru aceia care nu-L iubesc si care nu-L servesc.

Dumnezeu imutabil, adica, neschimbator. Scripturilorne invata ca nu ezista variatii sau schimbari in ceea ce priveste natura lui Dumnezeu (Iacov. 1,17; Mal. 3.6). Aceasta afirmatie se refera la:
(1) Puterea Sa (Rom. 4,20-21). (2) Planurile si scopurile Sale (Rom. 11,29; Is. 46,10). (3) Promisiunile Sale (2 Cor. 1,20; 1 Imp. 8,56). (4) Dreptatea Sa (Gen 18,25). (5) Dragostea si mila Sa (Ps. 103,17; 118; 136.

El este astazi la fel ca ieri si ca intotdeauna (Ev. 13.8). El nu este asemeni omului (Num. 23,19).

Oricare schimbare in natura lui Dumnezeu ar anula restul naturii Sale. El nu se poate schimba in rau, pentru cci ar deveni imperfect. El nu se poate schimba in bine, pentru ca deja este perfect. Nu poate fi mai mult sau mai putin decat este. Natura Sa nu permite dezvoltare, evolutie sau imbunatatire. De aceea, El este la fel in Nol Testament ca si in Vechiul Testament (Observatie: erezia lui Marciaon).

Cum explicam faptul ca Dumnezeu S-a pocaut, S-a raz gandit, a schimbat legamantul, etc? In Geneza 6,6, cuvantul ebraic pentru "mahnit" este tradus intr-un mod mai exact prin "a face sa-i para rau". Ori de cate ori Dumnezeu se razgandeste", reiese in mod evident din "relatari biblice ca lucrurile in legatura cu care s-a razgandit Dumnezeu se refera la profetii contingente au fost facute pentru ca oamenii sa vada consecintele faptelor lor. Mai exista in Biblie si schimbari de la Vechiul Testament la Noul Testament care nu indica modificari esenti 15c6 ale in natura lui Dumnezeu (de exemplu, jertfele animale, taierea imprejur, calatotoriile anuale la Ierusalim, etc.). Dumnezeu este neschimbator prin aceea ca El se schimba in limite prescrise si neschimbatoare ale lui Dumnezeu. Cand se pocaieste Dumnezeu? Cand se pocaieste omul. Vezi Iona.

El Isi schimba metodologia doar pe baza unor principii neschimbatoare (cf. 1 Cor. 13,10; Ef. 4,11-12).

Imutabilitatea inseamna: Este scopul neschimbator al lui Dumnezeu de a auzi si de a raspunde la rugaciunile copiilor Sai. Dumnezeu este credincios (1 Cor. 10,13), demn de crezare, demn de increder, de nadejde. Omul se poate biziui pe Dumnezeu. Inseamna ca Dumnezeu poate si va implini tot ce a promis (Rom. 4,21). Aceasta caracteristica este o sursa de incurjare pentru aceia care Il iubesc si Il sevesc. Este un avertisment pentru aceia care Il iubesc si Il servesc. Imutabilitatea nu este incompatibla cu un Dumnezeu care ii asculta si le raspunde copiilor Sai (Mt. 7,7-12; Iac. 5,16).